L’Aula d’Extensió Universitària per a la Gent Gran de Ripollet ha completat el curs 2025-2026 amb una programació que ha tornat a convertir els dimarts de conferència en una cita fixa amb el coneixement. Tot i que l’inici de temporada es va veure condicionat per les obres de remodelació del Teatre Auditori, que van obligar a traslladar temporalment les primeres sessions a la sala d’actes del Centre Cultural, el cicle ha mantingut la seva aposta per la divulgació de qualitat amb especialistes de referència en àmbits tan diversos com la ciència, la història, la salut, la literatura o la música.
La Revista Digital de Ripollet ha incorporat a aquest resum de la temporada de l’Aula d’Extensió Universitària una selecció d’entrevistes i declaracions recollides entre alguns dels especialistes que han visitat Ripollet al llarg d’aquest curs.
La temporada es va inaugurar a l’octubre amb una de les figures més conegudes de la divulgació meteorològica a Catalunya. El meteoròleg Tomàs Molina va obrir el curs amb la conferència «Quin temps farà a Ripollet el 2030? Què hem de fer per adaptar-nos al canvi climàtic?», una reflexió sobre els efectes del canvi climàtic i els reptes ambientals que marcaran les pròximes dècades.

El primer trimestre va continuar amb una mirada al patrimoni natural del país. El 4 de novembre, l’arquitecte i professor de la UPC Òscar Ferrerons va oferir la conferència «Històries del Montseny», centrada en els valors paisatgístics, culturals i històrics d’aquest espai emblemàtic.
Dues setmanes després, el 18 de novembre, l’higienista industrial i geògraf Lluís Mallart va abordar una qüestió de gran impacte social i sanitari: l’exposició passiva a l’amiant, aportant informació sobre els riscos i la gestió d’aquest material encara present en molts entorns urbans.

La ciència va tornar a ser protagonista el 2 de desembre amb la professora titular de Psicobiologia de la UAB Anna Vale, que va aprofundir en els mecanismes del son i els somnis amb la conferència «Per què dormim un terç de la nostra vida? Què ens revelen els somnis?».

El trimestre es va tancar el 16 de desembre amb una proposta dedicada a la llengua i la promoció de la lectura. L’escriptor i col·laborador de Catalunya Ràdio Màrius Serra va reflexionar sobre com fomentar l’hàbit lector entre les noves generacions a través de la ponència «Què puc fer perquè els meus nets llegeixin?».

Després de l’aturada hivernal, el cicle va encarar la recta final del curs amb una programació especialment marcada per la divulgació científica. El tercer trimestre es va inaugurar el 7 d’abril amb l’astrofísic i divulgador Joan Anton Català, que va despertar l’interès del públic amb «L’eclipsi del segle: sobre l’eclipsi total de sol que tindrà lloc el 12 d’agost de 2026», una sessió dedicada a explicar un dels fenòmens astronòmics més esperats dels pròxims anys.

La literatura i el periodisme van prendre el relleu el 21 d’abril amb Genís Sinca i la conferència «Candel i la màquina d’escriure», una aproximació a la figura i l’obra de Francesc Candel.

El 24 d’abril, la periodista i investigadora sènior del CIDOB, Carme Colomina, ens ha parlat de “El nou desordre global”: els grans canvis que estan transformant el món. Una conferència per entendre millor què està passant i cap a on anem en un futur cada cop més incert. Fa una anàlisi de la política del govern de Donald Trump i com afecta a nivell global.
El maig es va obrir amb història antiga. El dia 5, Oriol Olesti, doctor en Ciències de l’Antiguitat i professor de la UAB, va analitzar l’herència romana a Catalunya amb la xerrada «Roma a Catalunya».

La sessió del 19 de maig va traslladar el públic als racons menys coneguts de la capital catalana. El periodista i professor David Revelles va presentar «Desxifrant la Barcelona maçònica», una aproximació a la presència i influència de la maçoneria en la història urbana de Barcelona.
Ja al juny, la ciència biomèdica va tornar a centrar l’atenció amb la conferència «Cèl·lules mare: què són, on som i esperances de futur». El ponent va ser el ripolletenc Josep M. Canals, catedràtic de la Universitat de Barcelona i referent internacional en la investigació amb cèl·lules mare i malalties neurodegeneratives. Durant la seva intervenció va repassar els avenços assolits en aquest camp i les expectatives terapèutiques de futur.

La temporada es va clausurar el 16 de juny amb una jornada de portes obertes i una proposta musical de caràcter divulgatiu. El professor i divulgador Joan Vives va conduir la conferència «Maurice Ravel, entre la música de perfums i la dansa», dedicada a la figura del compositor francès.

Amb aquesta programació, l’Aula d’Extensió Universitària de Ripollet s’ha convertit en un espai de formació permanent, divulgació i promoció del coneixement. Una de les iniciatives culturals i educatives més estables de la Vila.


