El Servei Català de Trànsit ha iniciat aquest estiu les obres per implantar un sistema intel·ligent de velocitat variable a la C-58, un projecte que busca millorar la fluïdesa i reduir les congestions en hores punta, especialment a l’entrada de Barcelona.
Les primeres actuacions se centren en un tram de 13 quilòmetres entre Sant Quirze del Vallès i la capital catalana, passant per Ripollet. Es tracta d’un camp de proves que, un cop operatiu, podria estendre’s fins a uns 150 quilòmetres de l’AP-7 i a altres vies estratègiques com la C-33.
Segons fonts del Servei Català de Trànsit, el sistema utilitzarà càmeres i algoritmes d’intel·ligència artificial per analitzar en temps real el volum de trànsit, identificar tipus de vehicles i calcular el temps de recorregut. Quan es detecti risc d’embussos, s’activarà la reducció del límit de velocitat abans que es produeixi la retenció. Els límits podran oscil·lar entre els 80 km/h —velocitat òptima per a la reducció d’emissions en vehicles de combustió— i els 60 km/h en moments de màxima densitat.
Trànsit recorda que experiències similars a la B-23 i la C-32 han demostrat l’eficàcia d’aquest sistema per millorar la mobilitat. Les previsions apunten que les obres civils finalitzaran a l’octubre i, tot seguit, començarà la instal·lació de la senyalització dinàmica. L’objectiu és que entri en funcionament al llarg de 2026.
Aquest nou model de gestió viària suposarà un canvi d’hàbits per als conductors, que hauran de prestar especial atenció a la senyalització variable. El projecte s’emmarca dins la voluntat de Trànsit de regular la velocitat en trams clau de la xarxa viària catalana per millorar la seguretat, reduir les emissions i optimitzar la circulació.
fmwripollet.cat
